Online inloggen en ondertekenen met identiteits- of verblijfskaart

Je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Je kan je aanmelden met itsme, je elektronische identiteits- of verblijfskaart of een andere digitale sleutel.

Ondervind je problemen bij het inloggen of ondertekenen met je elektronische identiteits- of verblijfskaart? Dan kan dit verschillende redenen hebben.

Software installeren

Om je elektronische kaart probleemloos te gebruiken voor online toepassingen is het belangrijk om de nieuwste software te installeren op je pc of laptop. Meer informatie vind je op eid.belgium.be.

Ben je een jongere?

Ben je bij de aanvraag van je elektronische identiteits- of verblijfskaart nog geen 18 jaar, dan krijg je slechts 1 certificaat op je kaart waarmee je je online kenbaar kan maken, maar géén handtekeningcertificaat. Het certificaat waarmee je een document digitaal kan handtekenen, kan je pas activeren als je meerderjarig bent.

Ben je 75 jaar of ouder?

Je krijgt een identiteits- of verblijfskaart die 30 jaar geldig is. De certificaten op je kaart moet je bij de gemeente wel om de 10 jaar laten vernieuwen om geldig te blijven.

Hoe laat je handtekeningcertificaat activeren?

Ga langs bij het team Burgerzaken om het handtekeningcertificaat op je identiteits- of verblijfskaart te activeren. Dit kan zonder afspraak. Je neemt wel eerst een ticket aan de ticketzuil in de inkomhal.

Van zodra dit certificaat actief is, kan je onder andere documenten digitaal ondertekenen, inloggen op ‘Mijn Burgerprofiel’, een Itsme-account aanmaken enzovoort.

Vragen over het gebruik van pc, tablet, smartphone, internet en e-diensten? Ga langs bij onze Digipunten voor gratis advies en hulp.

Gepubliceerd op donderdag 24 apr 2025 om 09.00 u.

Thema's

Naar top