Online inloggen en ondertekenen met elektronische identiteits- of verblijfskaart

Je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Je kan je aanmelden met itsme, je elektronische identiteits- of verblijfskaart of een andere digitale sleutel. Heb je problemen om in te loggen of ondertekenen met je elektronische identiteits- of verblijfskaart? Dit kan verschillende redenen hebben.

Software installeren

Om je elektronische kaart probleemloos te gebruiken voor online toepassingen, is het belangrijk om de nieuwste software te installeren. Meer informatie vind je op eid.belgium.be.

Ben je een jongere?

Ben je bij de aanvraag van je elektronische identiteits- of verblijfskaart nog geen 18 jaar, dan krijg je slechts 1 certificaat op je kaart. Hiermee kan je je online kenbaar maken. Het certificaat waarmee je een document digitaal kan handtekenen, kan je pas activeren als je meerderjarig bent.

Ben je 75 jaar of ouder?

Je krijgt een identiteits- of verblijfskaart die 30 jaar geldig is. De certificaten moeten wel om de tien jaar vernieuwd worden om geldig te blijven.

Activeer handtekeningcertificaat

Maak een afspraak bij het team Burgerzaken om het handtekeningcertificaat op je identiteits- of verblijfskaart te activeren. Je kan online een afspraak maken. Lukt het niet online? Maak dan telefonisch een afspraak.

Van zodra dit certificaat actief is, kan je onder andere documenten digitaal ondertekenen, inloggen op ‘Mijn Burgerprofiel’, een Itsme-account aanmaken, enzoverder.

Vragen over het gebruik van pc, tablet, smartphone, internet en e-diensten? Kom langs bij onze Digipunten voor gratis advies en hulp.

Gepubliceerd op donderdag 10 aug. 2023 om 15.33 u.

Thema's

Naar top