Kind erkennen

Maak een afspraak

Inhoud

Een erkenning van een kind is een verklaring waarin je duidelijk maakt dat er een band van vaderschap of (mee)moederschap bestaat tussen jezelf en een kind.

Voorwaarden

Een erkenning is niet nodig als het kind wordt geboren tijdens het huwelijk.

Voor de aangifte van erkenning moeten jullie samen aanwezig zijn. Vanaf de leeftijd van twaalf jaar moet het kind meekomen. Als het kind meerderjarig is, moeten enkel de erkenner en het kind langskomen.

Je kan een kind erkennen:

  • vóór de geboorte (prenatale erkenning): enkel in de woonplaats
  • bij de geboorteaangifte zelf: enkel in de geboorteplaats van het kind
  • na de geboorte (postnatale erkenning): in de geboorteplaats van het kind of in de woonplaats

Bij een postnatale erkenning blijft de naam van het kind onveranderd. De ouders kunnen de familienaam van een minderjarig kind veranderen door een gemeenschappelijke verklaring af te leggen voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Dit kan onmiddellijk bij de erkenning of ten laatste 1 jaar na de erkenning, en vóór het kind meerderjarig of ontvoogd is.

Procedure

Je doet de aangifte van erkenning van een kind persoonlijk (enkel op afspraak) bij het team Burgerzaken.

Je kan de aangifte van erkenning enkel in Temse doen als minstens 1 van jullie in Temse woont of als het kind in Temse geboren is.

Wat meebrengen

  • jullie identiteits- of verblijfskaarten
  • bij een erkenning vóór de geboorte: een attest van de gynaecoloog met de vermoedelijke bevallingsdatum
  • als het kind niet in België geboren is: een recente geboorteakte (max. 1 jaar) van het kind

Is minstens één van jullie geen Belg en/of niet in België geboren of ingeschreven? Dan is het mogelijk dat je volgende documenten ook moet meenemen:

  • een bewijs van ongehuwde staat
  • een bewijs van echtscheiding
  • een overlijdensakte van je vorige echtgeno(o)t(e)
  • een bewijs van nationaliteit
  • ….

Alle buitenlandse documenten moeten voorzien zijn van de nodige legalisatie/apostille. Een beëdigd vertaler moet de stukken ook vertalen naar het Nederlands. Als je de documenten laat vertalen in het buitenland, dan moet deze vertaling ook voorzien zijn van een legalisatie/apostille.

Maak tijdig een afspraak met het team Burgerzaken. Samen bekijken we welke documenten voor jou nodig zijn. Als je alle documenten hebt verzameld, stuur ze dan eerst door via e-mail. Als ze in orde zijn, nodigen we jou uit om langs te komen met de originele documenten.

Prijs

Een kind erkennen is gratis.

Naar top