Nieuw Mobiliteitsplan 2020 |
|
Op maandag 24 februari keurde de gemeenteraad het Mobiliteitsplan goed. Het werd uitgewerkt door het studiebureau Arcadis i.s.m. de dienst Mobiliteit.
Dit vernieuwde Mobiliteitsplan bepaalt de krijtlijnen, waarop de gemeente Temse de komende 10 jaar zal inzetten. Tevens is zo’n plan een ‘levendig document’ en kan het op basis van gewijzigde verkeersnoden bijgestuurd worden.
Waarom een Mobiliteitsplan? In 2018 besliste de gemeente om het bestaande Mobiliteitsplan uit 2011 te evalueren en na te gaan of het nog aansloot bij de huidige verkeerssituatie in onze gemeente. Dat plan bleek verouderd en kwam niet meer in aanmerking om de nodige subsidies te kunnen krijgen van de hogere overheden bij het uitvoeren van bepaalde verkeersveilige ingrepen. De uitgevoerde sneltoets bepaalde dat het Mobiliteitsplan verder verbreed en verdiept moest worden, vooral voor de volgende 4 thema’s:
- Verkeerscirculatie
- Verblijfsgebieden en netwerken langzaam verkeer
- Openbaar vervoer
- Parkeerbeleid
Hoe kwam het tot stand?
De verbreding en verdieping van het bestaande Mobiliteitsplan gebeurde op basis van veelvuldig overleg en bewonersparticipatie. De minimale vereiste voor de samenstelling van de projectstuurgroep (decretaal bepaald) die de opmaak van het Mobiliteitsplan begeleidde, werd aangevuld met vertegenwoordigers van lokale adviesorganen. Daarnaast werd ook een brede burgerparticipatie georganiseerd.
Concrete plannen Een greep uit de concrete plannen volgens het nieuwe Mobiliteitsplan:
- het invoeren van éénrichtingsverkeer: o.a. in de Kouterstraat (van Vrijheidstraat naar Pastoor Boelstraat, zoals voorzien in de heraanleg van de Kouterstraat volgens het Masterplan Winkelkerngebied) - Markt (van Oeverstraat naar kaai en Kasteelstraat) - E. Tinelplaats-Leie - Cauwerburg (tot aan Orlaylaan, richting Tielrode)
- invoeren van zone 30 in woonkernen
- een ‘knip’ of afsluiting in de Akkerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Scheldestraat + wijziging in de rij-(één)richting + knip in Hofstraat en Oostberg
- rijrichtingwijziging in P. Haumanstraat
- extra fietsstraten, met het inrichten van een fietszone tussen Kouterstraat en Kasteelstraat, aansluitingen van het bestaand Fietsroutenetwerk op trage wegen en betere fietspaden/routes Doornstraat, Hoogkamerstraat, Eigenlo…
- uitwerken van een parkeerplan, zodat langparkeren gebeurt op de publieke parkings aan de rand van het centrum
- uitbreiding (gefaseerd) van blauwe zone in het centrum in combinatie met een zone voor bewonerskaarten, 15 minuten gratis parkeren in het winkelkerngebied wordt verlengd naar 30 minuten gratis parkeren
Waar is het Mobiliteitsplan beschikbaar?
- hier downloaden
- dienst Mobiliteit, AC De Zaat (3de verdieping), tel. 03 710 12 67,
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
- leeszaal van de Bib, Oeverstraat 15
|
Laatst aangepast op woensdag, 06 mei 2020 14:55 |