Identiteitskaart Belgen (eID)

Maak een afspraak

Inhoud

Een eID is de elektronische identiteitskaart voor Belgen.

Voorwaarden

Je krijgt een identiteitskaart als je 12 jaar bent. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldige Kids-ID hebben, moeten pas een eID hebben op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je eID altijd bij je te hebben.

De geldigheid van een eID is:

  • 6 jaar voor de leeftijdsgroep 12-17 jaar
  • 10 jaar voor de leeftijdsgroep 18-74 jaar
  • 30 jaar voor 75-plussers

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • je identiteit online kan bevestigen
  • documenten elektronisch kan ondertekenen

Certificaten op eID

Ben je bij de aanvraag van je eID nog geen 18 jaar, dan krijg je slechts 1 certificaat op je kaart. Hiermee kan je je online kenbaar maken. Het certificaat waarmee je een document digitaal kan handtekenen, kan je pas activeren als je meerderjarig bent.

Ben je 75 jaar of ouder? Dan krijg je een identiteitskaart die 30 jaar geldig is. De certificaten moeten om de tien jaar vernieuwd worden om geldig te blijven.

Procedure

Oproeping

Je ontvangt een oproepingskaart als je 12 jaar wordt (of later als je nog een geldige Kids-ID hebt) of als je identiteitskaart vervalt.

Ben je net Belg geworden? Dan ontvang je van ons een uitnodiging om een Belgische eID aan te vragen.

Aanvraag

Een eID vraag je persoonlijk (enkel op afspraak) aan bij het team Burgerzaken.

  • Er worden zowel bij de aanvraag als bij het afhalen vingerafdrukken genomen.
  • Is je eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente).

Afhalen

Een 3-tal weken na de aanvraag krijg je een brief met een PIN- en PUK-code. Daarna kan je de nieuwe kaart persoonlijk afhalen bij de Snelbalie van Burgerzaken (zonder afspraak).

Activeren certificaat

Het activeren van een certificaat op je eID doe je persoonlijk bij de Snelbalie van Burgerzaken (zonder afspraak).

Wat meebrengen

Aanvraag

  • de oproepingskaart of uitnodiging
  • je huidige identiteits- of verblijfskaart of attest van diefstal (indien van toepassing)
  • 1 pasfoto van maximum 6 maanden oud (volgens de normen van de ICAO)
  • je bankkaart of het te betalen bedrag
  • als je niet kan handtekenen: een medisch attest dat dit bewijst

Afhalen

  • je huidige identiteits- of verblijfskaart
  • de brief met de nieuwe PIN- en PUK-code

Activeren certificaat

  • je identiteitskaart
  • de PIN- of PUK-code

Prijs

Een eID kost:

  • 22 euro (gewone procedure: 3-tal weken)
  • 120 euro (spoed: 1 werkdag)
  • 155 euro (extreme spoed met levering in Brussel: 4,5 uur na de aanvraag indien de aanvraag vóór 15 u. op een werkdag gebeurt)

We ontvangen de betaling liefst met bancontact. Cash betalen kan ook.

Uitzonderingen

Ben je een Belg en woon je in het buitenland? Je kan een identiteitskaart aanvragen bij:

  • de consulaire post waar je bent ingeschreven
  • elke andere Belgische consulaire post
  • een lokale overheid in België:
    • laatste gemeente van inschrijving in België
    • gemeente van geboorte (als je nooit in België hebt gewoond)
    • gemeente van je keuze (als je nooit in België hebt gewoond en niet in België bent geboren)

Bij een lokale overheid in België kan je enkel een aanvraag doen met een spoedprocedure.

Naar top