Inhoud
Een eID is de elektronische identiteitskaart voor Belgen.
Voorwaarden
Je krijgt een identiteitskaart als je 12 jaar bent. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldige Kids-ID hebben, moeten pas een eID hebben op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je eID altijd bij je te hebben.
De geldigheid van een eID is:
6 jaar voor de leeftijdsgroep 12-17 jaar
10 jaar voor de leeftijdsgroep 18-74 jaar
30 jaar voor 75-plussers
In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:
je identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kan ondertekenen
Certificaten op eID
Ben je bij de aanvraag van je eID nog geen 18 jaar, dan krijg je slechts 1 certificaat op je kaart. Hiermee kan je je online kenbaar maken. Het certificaat waarmee je een document digitaal kan handtekenen, kan je pas activeren als je meerderjarig bent.
Ben je 75 jaar of ouder? Dan krijg je een identiteitskaart die 30 jaar geldig is. De certificaten moeten om de tien jaar vernieuwd worden om geldig te blijven.
Procedure
Oproeping
Je ontvangt een oproepingskaart als je 12 jaar wordt (of later als je nog een geldige Kids-ID hebt) of als je identiteitskaart vervalt.
Ben je net Belg geworden? Dan ontvang je van ons een uitnodiging om een Belgische eID aan te vragen.
Aanvraag
Een eID vraag je persoonlijk (enkel op afspraak) aan bij het team Burgerzaken.
Er worden zowel bij de aanvraag als bij het afhalen vingerafdrukken genomen.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente).
Afhalen
Een 3-tal weken na de aanvraag krijg je een brief met een PIN- en PUK-code. Daarna kan je de nieuwe kaart persoonlijk afhalen bij Burgerzaken (zonder afspraak - je neemt wel eerst een ticket aan de ticketzuil in de inkomhal).
Activeren certificaat
Het activeren van een certificaat op je eID doe je persoonlijk bij Burgerzaken (zonder afspraak - je neemt wel eerst een ticket aan de ticketzuil in de inkomhal).
Wat meebrengen
Aanvraag
de oproepingskaart of uitnodiging
je huidige identiteits- of verblijfskaart of attest van diefstal (indien van toepassing)
1 pasfoto van maximum 6 maanden oud (volgens de normen van de ICAO)
je bankkaart of het te betalen bedrag
als je niet kan handtekenen: een medisch attest dat dit bewijst
Afhalen
je huidige identiteits- of verblijfskaart
de brief met de nieuwe PIN- en PUK-code
Activeren certificaat
je identiteitskaart
de PIN- of PUK-code
Prijs
Een eID kost:
22 euro (gewone procedure: 3-tal weken)
122 euro (spoed: 1 werkdag)
160 euro (extreme spoed met levering in Brussel: 4,5 uur na de aanvraag indien de aanvraag vóór 15 u. op een werkdag gebeurt)
We ontvangen de betaling liefst met bancontact. Cash betalen kan ook, maar dan ontvangen wij de betaling graag met gepast geld.
Uitzonderingen
Ben je een Belg en woon je in het buitenland? Je kan een identiteitskaart aanvragen bij:
de consulaire post waar je bent ingeschreven
elke andere Belgische consulaire post
een lokale overheid in België:
laatste gemeente van inschrijving in België
gemeente van geboorte (als je nooit in België hebt gewoond)
gemeente van je keuze (als je nooit in België hebt gewoond en niet in België bent geboren)
Bij een lokale overheid in België kan je enkel een aanvraag doen met een spoedprocedure.